پرسه روانشاد خدایار ایدون برگزار شد

پرسه روانشاد خدایار ایدون، در روز پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۲ برابر با بادایزد و آذرماه ۳۷۶۱ زرتشتی در خانه رشید و سرور (منزل پدریشان) از ساعت ۱۵ تا ۱۷ با حضور اعضای هیئت مدیره انجمن زرتشتیان یزد و جمعی از همکیشان برگزار شد.
موبدان خدامراد گنجی و رستم کاووسیان زاده خوانش اوستای این پرسه را به عهده داشتند.

روانشاد خدایار ایدون فرزند رشید و سرور در سال 1311 در شهر یزد چشم به جهان گشود. کودکی، تحصیلات ابتدائی و متوسطه را در یزد به پایان رساند و برای تحصیلات دانشگاهی راهی کشور هندوستان شد، بعد از فارغ التحصیلی در رشته اقتصاد و  مدیریت صنعتی، در شرکت “رشید ایدون و برادران” مشغول کارشد. درسال 1338 با فرنگیس خانم مهربانی زردشتی ازدواج نمود که حاصل آن سه فرزند به نام های رشید، سرور و سیما می باشد. وی در مدت 7 سال اقامت خود در هندوستان، که در زمینه واردات و صادرات فعالیت داشت، در زمینه تکنولوژی مدرن هم تجارب فراوان آموخت و حاصل تجارب خود را که با هوش و ذکاوت به دست آورده بود با دستی پُر به کشور عزیزش ایران بازگشت. بعد از ورود به ایران پس از سالها دوری برحسب تجربه های ارزنده ای که داشت با همکاری برادران خود اولین نمایندگی موتورسیکلت و لوازم یدکی هوندا را از کشور ژاپن اخذ نمودند و بعد از مدتی موفق به تاسیس شرکت “اشتاد” که نمایندگی میتسوبیشی را حائز بود، شدند و کارخانه لوازم و ادوات کشاورزی را در کرج تاسیس نمودند. تولید ماشین برنج کاری خدمت بزرگی بود که به برنج کاری شمال ایران نمودند و باتجربه ای که در صنعت چای در هندوستان به دست آورده بودند، با تاسیس مزارع چای کاری، صنعت نوین کاشت، داشت و برداشت چای را به ارمغان آوردند. بعد از ملی شدن شرکت و تاسیسات آن، تنها شریکی بودند که به درخواست مقامات مربوطه برای مدیریت و انتقال تجارب ارزنده، ایشان 5 سال در شرکت باقی ماندند و از هیچگونه خدمتی با کمال فروتنی دریغ نداشتند.

برخی از خدمات خیر ایشان به شرح زیر می باشد:

  • اختصاص خانه پدری ایشان در تهران جهت اقامت جوانانی که تازه تشکیل خانواده داده اند به نام “خانه سَرور”
  • اهدای خانه پدری ایشان به جماعت زرتشتی یزد جهت آرامشکده به نام ” خانه رشید و سَرور”
  • کودکستان رشید که بنامگانه پدرشان تاسیس نمودند که سالها سهم بزرگی در آموزش و پرورش یزد داشته است

لازم به ذکر است که در کلیه امور خیریه همسر بزگوارشان یار و همدم 61 ساله ایشان فرنگیس خانم مهربانی زردشتی سهم بزرگی داشته اند، مدیریت، درایت، لیاقت و پشت کارهمه امور خیر را امکانپذیر ساخته است.

روانشاد خدایار ایدو در روز دی بمهر و آذر ماه 1402 پس از سه سال و سه روز دوری از همسرشان به سرای باقی شتافتند.

 

در ادامه تصاویری از این مراسم را مشاهده می کنید:

اسکرول به بالا